Tuesday 8 May 2012

Apa Kata Orangramai Tentang Demo BERSIH 3.0 Di Mekkah....

Senarai komen

Benci
Ramai rakyat Malaysia cintakan keamanan tetapi sebab segelintir golongan, semua rakyat Malaysia dapat tempias.
Ummu Anas
Saya adalah antara jutaan rakyat malaysia yang sama sekali tidak menyokong perhimpunan Bersih sama sekali. saya amat-amat malu dengan sebahagian rakyat Malaysia yang berada diluar negara dan mengadakan perhimpunan bersih diluar negara. Ini amat-amat mencemarkan nama baik Malaysia. Pada hemat saya, sekiranya kita mempunyai masalah di rumah kita, adalah amat tidak wajar samasekali untuk mengadakan tunjuk perasaan dirumah jiran kita atau kenalan kita yang lain.

Sikap dan tindakan yang dibuat oleh segelintir rakyat Malaysia yang berada diluar negara sebeginilah yang akan menyusahkan mereka yang lain dimasa akan datang. Pihak kerajaan Arab Saudi khasnya dan kerajaan negara lain amnya mungkin pada masa akan datang akan mengetatkan undang2 untuk rakyat malaysia yang ingin datang berkunjung ke negara mereka.

Kepada rakyat Malaysia, berdasarnya kepada pengajaran daripada peristiwa yang berlaku dinegara-negara lain didunia, sebarang tunjuk perasaan daripada rakyat terdahap kerajaan, pastinya akan mendapat sokongan negara barat dan sekutunya sekiranya pemimpin yg memerintah negara tersebut adalah dikalangan mereka yang lantang mengkritik barat. Sokongan barat pastinya diberikan kepada pemberontak kerana mereka mahukan kerajaan yang menentang mereka ditumpaskan dan ingin meletakkan pemimpin yang mampu mengikut telunjuk barat.

Fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa pastinya telah mengambilkira beberapa faktor dan juga panduan daripada alquran, sunnah dan contoh dan tauladan di zaman Rasullullah S.A.W. saya percaya sekiranya pihak pembangkang mengeluarkan fatwa yang sedemikian, pengikut-pengikut pembangkang pasti akan menerimanya dengan hati yang terbuka.

JAMES
PM freeze je org dan keluarga yg telah mencemarkan nama baik malaysia ni. mereka-mereka ni dah tak perlu g sna lagi dah, biar bagi pengajaran. jgn pula satu hari mana-mana rakyat malaysia dah tak boleh mengerjakan haji n umrah kerana manusia yg pentingkan diri sendiri ni.fikirkan lahhh
fiq
mereka yang berdemokrasi disana berada di dalam kesesatan pada ketika itu. Semoga mereka bertaubat dan kembali ke jalan yang benar. Apakah keuntungan yang mereka peroleh ? Kerajaan perlu senaraikan nama mereka dan kirimkan salam pada mereka melalui keluarga di Tanah Air. Semoga mereka bertaubat.
nanaygkiut
ASTAGAFIRULLAH.....jgn la sukati je nak buat demonstrasi ke apa ke.......kita mmg ada hak bersuara tapi ini bukan caranya.........caranya bermusyawarah, mengadakan syura dan berbincang dengan elok seperti yang dilakukan oleh Rasulullah dan para pengikutnya dahulu...........kan ini dah menyusahkan negara sendiri
Orang Banjar
Alhamdulillah kerajaan Arab Saudi tak keluarkan notis menghalang orang Islam Malaysia buat Haji dan Umrah. Kalau tak, mungkin tak tercapailah hasrat saya nanti.

Itulah...lain kali sebelum buat sesuatu perkara, fikir secara holistik ( menyeluruh ). Bukan ikut sedap nafsu sahaja. Bila tak suka satu dua perkara, buat demo.

Semua orang boleh suarakan pandangan tapi kenalah ikut saluran, cara dan adab yang betul. Jangan jadi kuda tunggangan sesiapa untuk menyatakan suara anda. Berdemo bukanlah cara terbaik sebab kehancuran selepas itu memang telah dijangka. Saya yakin Ambiga dan parti pembangkang dah jangka daripada awal bahawa suasana tidak terkawal akan berlaku. Lepas tu bila hasrat dah tercapai, mereka serahkan pada polis untuk jawab semua tuduhan, DBKL untuk bersihkan kota KL dan peserta BERSIH untuk menanggung semua kehinaan. Mereka dah lepas tangan...

Itulah ciri-ciri iblis dan syaitan sebab sesungguhnya iblis dan syaitan itu tidak akan tenteram selagi manusia ini hidup dalam keadaan aman dan mentauhidkan Allah..
Nor Aqilah Mohammed Sa'aer
Sudahlah menyusahkan orang di negara sendiri, tempat beribadat yang meyatukan semua umat Islam pun mahu dijadikan medan demonstrasi?! banyak lagi cara boleh dilakukan kalau tidak berpuashati dengan kerajaan. Tapi jangan disebabkan taksub enggan politik, rumah ibadah jadi medan fitnah-memfitnah dan tuduh - menuduh, keputusan para ulama dipertikai dan institusi ulama diketepikan dari segala aktiviti politik. Sudahlah kamu menyusahkan orang untuk beribadat, Apa lagi yang kamu mahu? kehendak manusia bukan semua boleh dipuaskan. Ada batas2nya.
HJ SHARI
'Tanah Haram Mekkah' Tempat beribadah dan menyerah diri kepada Allah. Tempat merendah, menunduk kesyukuran dan bertaubat, menghilangkan rasa angkuh/sombong diri.
annacomel
Jika dibiarkan menjadi barah.. malangnya pelaku ini adalah bangsa melayu yang beragama Islam.
Amiruddin
Berdasarkan komen yang diterima dari kerajaan Arab Saudi, kerajaan Malaysia, melalui agensi haji/umrah patut ambil tindakan tegas terhadap mereka-mereka yang terbabit agar yang bercadang untuk menunaikan ibadah pada masa akan datang tidak akan mencampur agenda politik dalam urusan ibadah. Juga, tindakan disiplin akan menjadi pengajaran kepada pelajar-pelajar Malaysia yang menerima tajaan kerajaan dan agensi-agensi kerajaan supaya bersyukur dan menghormati pihak yang sudah memberi mereka peluang untuk sambung belajar.
Pejuang Islam
Makin melampau perangai pengikut parti guna nama Islam. Kerajaan perlu tegas.

No comments:

Post a Comment